در سازهای الکترونیک صدا به واسطه نرم افزار تولید می شود، به همین دلیل شبیه سازی وزن لمس دقیق سازهای رویال بسیار سخت است. یاماها21 این مشکل را با قرار دادن مکانیزم واقعی پیانوی رویال حل کرده است (مدل آوانته گرند22) که باعث افزایش قیمت دو برابری آن نسبت به سایر مدل ها شده است؛ اما زا آنجایی که صدا توسط ضربه چکش ها به سیم ها ایجاد نمی شود، حس یکسانی را به وجود نمی آورد. اما سوال نهایی این است:آیا یک ساز دیجیتال باید دقیقا از یک ساز آکوستیک تقلید کند یا می بایست ویژگی های خودش را داشته باشد تا بر بهترین ساز آکوستیک برتری داشته باشد؟ در حال حاضر، تقلید دقیق، بسیار مهم است؛ زیرا پیانیست های کنسرتی با پیانوهای آکوستیک اجرا می کنند و کسی نمی تواند پیش بینی کند که روزی پیانوهای دیجیتال جایگزین پیانوهای خوب آکوستیک شوند. آن روز ممکن است به زودی برسد، زیرا: 1. سازهای الکترونیک روز به روز پیشرفت می کنند؛ 2. تعداد کثیری از پیانیست ها از پیانوهای دیجیتالی نیز استفاده می کنند؛ 3. توسط بلندگوهای بهتر، خیلی زود یک پیانیست قادر خواهدبود یک کنسرتو23 را قدرتمندتر از یک ارکستر بنوازد، در صورتی که حتی امروزه یک پیانیست با بهترین پیانوی آکوستیک نمی تواند با حجم صدایی قوی تر از یک ارکستر بنوازد.
1399-04-19
يکي از بحثهاي هميشگي در مورد سازهاي ملي و خصوصاً تار نگه داشتن کوک در حين نوازندگي است.
1399-04-19
2 – مورد ديگر وجود سيمهاي نازک و ظريفي است که در تار استفاده ميشود.
1399-04-19
اما به نظر مهمترين علت جا به جا شدن کوک را در مسئلهاي ميتوان يافت که کمترين دقت در آن ميشود.