66433301 (021)

  • 1399-04-19

ساز تار را چگونه کوک کنیم؟ ، آشنایی با کوک تار ،آموزش تار ، آموزشگاه تار ، آموزش تار نواب

2 – مورد ديگر وجود سيم‌هاي نازک و ظريفي است که در تار استفاده مي‌شود. اين سيم‌ها براي استفاده صنعتي ساخته شده‌اند. بعضي معتقدند سيم‌هاي سفيد براي استفاده در بافت سيمي تاير موتورسيکلت و دوچرخه کاربرد دارد و بعضي استفاده آنرا در برش فولاد بوسيله‌ي سيم مي‌دانند که شايد هردو صحيح است ولي بهر صورت براي توليد صداي موسيقي ساخته نشده‌اند. البته اخيرآ شرکت پيراميد آلمان سيم‌هاي مناسب تار و سه‌تار را بسته بندي مي‌کند و بفروش مي‌رساند ولي عده‌اي مي‌گويند سيم‌هاي زرد توليد اين شرکت قدري باز مي‌شوند و به اصطلاح کش مي‌آيند. حال اگر کش آمدن آنها را هم قدري تحمل کنيم( چون پس از مدت به تقريب يک هفته به ثبات مي‌رسد) اما مسئله‌ي مهم گره سيم‌ها در طرف سيم‌گير ساز است که اگر بدون دقت زده شده باشد، مرتبآ کوک باز مي‌کند و اصلآ ثبات ندارد. البته اين مورد نيز با کمي دقت در گره زدن و تجربه‌ي کافي پيدا‌ کردن در نحوه بستن آن به گوشي حل مي‌شود و مشکل غيرقابل حلي به شمار نمي‌آيد. (به زودي در مقاله‌اي مفصل در مورد سيم‌هاي تار و سه‌تار و طرز گره‌ زدن و بستن آن به گوشي‌ها مواردي که بايد رعايت شود را بررسي مي‌کنيم.) 3 – سومين مورد که بنظرنوازندگان اولين مشکل مي‌رسد ضعف گوشي‌ها در نگه نداشتن کوک ساز است. متاسفانه هنوز بدقت و بصورت علمي فشار سيم‌ها روي خرک و شيطانک و مقدار کشش سيم‌ها بروي گوشي و سيم‌گير اندازه‌گيري نشده است.(در اينجا از تمامي کساني که در اين زمينه تحقيق کرده‌اند خواهش مي‌شود تا نتيجه‌ي بدست آمده را منتشر نمايند تا ديگران نيز از اين تجارب بهره ببرند) اما آنچه از ظاهر گوشي و قدرت درگيري آن با دو سمت سرپنجه و مقدار فشاري که بايد براي چرخاندن گوشي‌ها وارد نمود مي‌توان فهميد که يک سيم نازک با هجده صدم ميليمتر ضخامت توانايي چرخاندن گوشي را به سمت مخالف ندارد. با آزمايشي ساده مي‌توان صحت اين ادعا را ثابت کرد. مي‌توان پس از کوک کردن يک سيم، گوشي آنرا رها نمود و سپس با انگشتان دست سيم را گرفته و بکشيم به طوري که حداقل پنج سانتيمتر از جاي خود دور شود. حال اگر آنرا رها کرده و به صدا درآوريم متوجه مي‌شويم که مقداري از کوک خارج شده است حال آنکه اگر در تمام طول اين عمل به گوشي توجه کنيم مي‌فهميم که گوشي ساز اصلآ و ابدآ هيچ‌گونه تغييري نمي‌کند و مطلقآ از جاي خود حرکت نمي‌کند و نمي‌پيچد. پس چرا بايد نوازنده بعد از هربار کوک؛ گوشي بيچاره را با شدت تمام به سرپنجه فشار دهد درحالي که خالي کردن کوک از قصور گوشي نيست. اما سفت فشار دادن گوشي‌ها باعث مي‌شود که به مرور گوشي‌ها خراب شود و چسب قسمت‌هاي سرپنجه از هم باز شود و جاي سوراخي گوشي‌ها نيز باز شود و خلاصه سيستم سرپنجه بهم بخورد.

آشنایی با کوک ساز تار ، آموزش تار ، آموزشگاه تار ، آموزش تار نواب ، آموزش تار توحید ، بهترین آموزشگاه موسیقی

1399-04-19

آشنایی با کوک ساز تار ، آموزش تار ، آموزشگاه تار ، آموزش تار نواب ، آموزش تار توحید ، بهترین آموزشگاه موسیقی

بخش تحلیلی و آموزشی تاج بخش

يکي از بحث‌هاي هميشگي در مورد ساز‌هاي ملي و خصوصاً تار نگه داشتن کوک در حين نوازندگي است.

علت جابجایی کوک تار ، آموزش کوک تار ، آموزش تار ، آموزشگاه تار ، آموزش تار ایرانی ، آموزش تار توحید ، آموزش تار نواب

1399-04-19

علت جابجایی کوک تار ، آموزش کوک تار ، آموزش تار ، آموزشگاه تار ، آموزش تار ایرانی ، آموزش تار توحید ، آموزش تار نواب

بخش تحلیلی و آموزشی تاج بخش

اما به نظر مهمترين علت جا به جا شدن کوک را در مسئله‌اي مي‌توان يافت که کمترين دقت در آن مي‌شود.

روش هایی در کوک کردن تار ، آموزش تار ، آموزشگاه تار ، آموزش تار نواب ، آموزش تار توحید ، بهترین دوره آموزش تار

1399-04-19

روش هایی در کوک کردن تار ، آموزش تار ، آموزشگاه تار ، آموزش تار نواب ، آموزش تار توحید ، بهترین دوره آموزش تار

بخش تحلیلی و آموزشی تاج بخش

روش کار بدين صورت است که در زمان کوک کردن سيم‌ها و خصوصآ جفت کردن آنها بايد فرصتي به سيم‌ها داد تا کشش سمت آزاد با قسمت داخل شيطانک يکي شود و راه آن اينست که پس از کوک کردن با انگشت سبابه و يا شست سيم‌هارا يا قدري به طرف پوست فشار داد و يا قدري به طرف بالا کشيد.