می توان نتیجه گرفت که اختلاف کمی بین وزن لمس در پیانوهای دیجیتالی و رویال وجود دارد و در پیانوهای رویال اندکی سنگین تر است؛ اما این تفاوت به اندازه ای نیست که سبب بروز مشکل جدی انتقال از یکی به دیگری شود. این ترس که تمرین کردن با یک ساز دیجیتال باعث می شود نتوانیم با یک ساز رویال اجرا کنیم بی مورد است:در حقیقت به راحتی می توان بعد از تمرین با یک ساز دیجیتال، به یک پیانوی رویال عادت کرد. یک استثنا زمانی است که پیانوی آکوستیک، رگلاژ20 نباشد که در این صورت اجرا با آن بسیار سخت تر از یک ساز دیجیتال است. متاسفانه بیشتر پیانوهای آکوستیک به درستی نگهداری نمی شوند و به همین خاطر نواختن با آن ها دشوار است. بسیاری از مدرسان تصور می کنند که تمرین کردن با یک ساز الکترونیک موثر نخواهدبود؛ زیرا هنرجویان نمی توانند همان قطعه را با ساز آکوستیک بنوازند، اما مشکل از ساز آکوستیک است، نه ساز الکترونیک؛ زیرا به درستی نگهداری نشده است. از این رو به هنرجویانی که با ساز دیجیتال کار می کنند، توصیه می شود که هر از گاهی با ساز آکوستیک نیز تمرین کنند؛ زیرا تفاوت هایی وجود دارد و مدت زمانی طول می کشد تا نحوه اجرا روی ساز آکوستیک را فراگیرند.
1399-04-19
يکي از بحثهاي هميشگي در مورد سازهاي ملي و خصوصاً تار نگه داشتن کوک در حين نوازندگي است.
1399-04-19
2 – مورد ديگر وجود سيمهاي نازک و ظريفي است که در تار استفاده ميشود.
1399-04-19
اما به نظر مهمترين علت جا به جا شدن کوک را در مسئلهاي ميتوان يافت که کمترين دقت در آن ميشود.