سازهای نواحی ایران شامل دو بخش میباشد: بخش اول سازهای نواحی پارسی است که شامل جوغ، چوغرو، جاریگ، درک، انواع مختلف دایره و دف، انواع دهل و جره، انواع نقاره، تمبک محلی، کوزک، سنج انگشتی، کرپ، کرنا، انواع مختلف سورنا، سفید مهره، انواع نی محلی، نی لبک، فلوت محلی، نی جفتو، فیقو، سوتک، شاخ نفیر، بلبون، چنگ، چنگ قوطی و یروتی است. بخش دوم نیز شامل گزیدهای از سازهای نواحی سایر استانهای کشور است که اکثراً دارای قدمت قابل توجهی هستند؛ بهطوریکه حتی تعدادی از آنها جزء سازهای منسوخ شده به حساب میآیند. علاوه بر این تقسیم بندی هر یک از این بخشها از نظر سازشناسی در دستههای سازهای زهی زخمهای و کمانی، سازهای بادی زبانهدار و بی زبانه و سازهای کوبهای خودصدا و پوستصدا مرتب شدهاند.
1399-04-19
يکي از بحثهاي هميشگي در مورد سازهاي ملي و خصوصاً تار نگه داشتن کوک در حين نوازندگي است.
1399-04-19
2 – مورد ديگر وجود سيمهاي نازک و ظريفي است که در تار استفاده ميشود.
1399-04-19
اما به نظر مهمترين علت جا به جا شدن کوک را در مسئلهاي ميتوان يافت که کمترين دقت در آن ميشود.
آموزشگاه تاج بخش فعالیت خود را از سال 1375 بطور رسمی آغاز کرده و در کنار اساتید مجرب و با تجربه آموزش کلیه سازهای غربی و ایرانی را برای تمامی سنین فراهم آورده است.
طراحی و بهینه سازی | مجتمع ارتباطات نوین ایرانیان